כרבע מכל כיתה בישראל מכילה ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. העובדה המשמעותית הזו מחייבת להביא את המורה מוכן לכיתה; מוכן בפני התלמידים, בטוח ומצוייד עוד יותר מכך אל מול ההורים.
מתוך כך נולדה סדנת המורים הייחודית להתמודדות עם התופעה.
מטרת הסדנא
להעמיק את הידע ולהרחיב את המיומנויות של המורים בהתמודדות עם קשיי הקשב בכיתה, ילדים עם "בעיות התנהגות הצבת גבולות מתוך הבנת הלקות , והענות לצרכים הרגשיים העמוקים של התלמיד שזקוק למורה משמעותי שמאמין בכוחותיו. השינויים החיוביים שחלים בילד מעצימים את המורה ומספקים לו חווית הצלחה משמעותית!
לאורך הסדנא המורים יתבקשו ,להתמקד בילד אחד מכיתתם , וליישם את העקרונות על פי נושא המפגש.
אופן העברת הסדנא
הסדנא מיועדת למורים ע"פ שכבות גיל תואמות, הכוללת חמישה מפגשים שבועיים בבית הספר, כל מפגש יארך שעה וחצי. במידה והמשתתפים יהיו מעוניינים בהארכת הסדנא או בהמשך הליווי, ניתן יהיה לעשות זאת.
מבנה הסדנה
מפגש – 1 מהי הפרעת קשב- כיצד ניתן לאתר ולאבחן
מפגש 2 – חשיפת מאפייני העולם הרגשי של ילדים עם הפרעת קשב
מפגש 3- מתודולוגיה: תוכנית התנהגותית – "שימוש בפרסים ולא בעונשים"
מפגש 4 –"גבולות" לצד " חיזוקים חיוביים" בבית הספר
מפגש 5- "קשר שיתופי מורה -הורה" בבית הספר
מדוע הפרעת קשב?
הפרעת הקשב שכיחה בקרב כ10% -5% מילדי בית הספר ומקורה בגורמים נוירולוגיים , בכל כיתה לומדים לפחות 2-3 ילדים עם ADHD הזקוקים לתמיכה ולסיוע בבית הספר.
הפרעת הקשב שייכת לקבוצת ההפרעות המקשות על ילדים ומתבגרים בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי בעיקר כאשר הם נדרשים להשתלב במערכות לימודיות וחברתיות כאחד.
הקשיים הנובעים מהלקות , מקשים על הילדים לעמוד בדרישות הבסיסיות שמציב בית הספר הכוללות : הקשבה, ריכוז, תכנון ושליטה על התנהגותם, התארגנות, התחלה וסיום מטלה ועוד.
הקשיים שמקורם בלקות והתסכול הרב שחש הילד /מתבגר מול אי ההצלחות שלו בתחום הלימודי והחברתי מתפרצים ובאים לידי ביטוי בסיטואציות שליליות המופנות כלפי מוריו , חבריו ,סיטואציות המחייבות מעורבות רבה של המורים וכל צוות בית הספר.
הביטויים ההתנהגותיים השליליים מצד הילד ,סוחפים את כל הסביבה ומותירים לעיתים רבות את המורים , חסרי אונים ומתוסכלים, ללא תמיכה, ידע ומיומנויות מספקים להתמודד עם האתגרים הרבים העולים מהמפגש הטעון של הצוות החינוכי מול הילד ומול הוריו.
בסדנה המורים יקבלו ידע על מהות התופעה והשלכותיה על כל תחומי החיים במטרה לקדם את התלמיד בתחום ההתנהגותי, הרגשי והלימודי.